Piątek, 2024-04-26
Imieniny: Marii, Marzeny
Wewnętrzna procedura bezpieczeństwa dotycząca zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19 wśród uczniów, ich rodziców i pracowników w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu
Załącznik do zarządzenia nr 1
Dyrektora Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu
z dnia 31.08.2020 r.
§ 1
Postanowienia ogólne
Lp. |
Zapis |
Uwagi |
1. |
Wprowadza się wewnętrzną procedurę bezpieczeństwa dotyczącą zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19na czas obowiązywania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 (dalej: „Procedura”). Procedura powstała w oparciu o wytyczne Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji Narodowej. |
Czas obowiązywania procedury zależy od tego jak długo w Polsce będzie obowiązywał stan epidemii ogłoszony przez stosowne władze. |
2. |
Szkoła jest odpowiedzialna za zapewnienie służbom porządkowym oraz pracownikom dostępu do środków ochrony indywidualnej (maseczki ochronne, przyłbice, rękawice jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk. |
|
3. |
Wychowawca jest zobowiązany do dnia 7 września 2020 roku zebrać aktualne numery telefonów od wszystkich rodziców/opiekunów oraz zebrać stosowne oświadczenia stanowiące załącznik nr 1 do procedury. |
Termin 7 września gwarantuje sprawny kontakt z rodzicami/ opiekunami prawnymi dziecka |
4. |
W przypadku zmiany numeru telefonu przez rodzica, jest on obowiązany do natychmiastowego poinformowania o tym fakcie wychowawcy lub sekretariat placówki. |
|
5. |
Opiekunowie powinni udzielić pisemną zgodę na pomiar temperatury ciała dziecka w każdym przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych (wzór zgody stanowi załącznik nr 2). |
W przypadku odmowy Dyrektor wystąpi do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z wnioskiem o zobowiązanie wszystkich osób wchodzących na teren szkoły do poddania się badaniom temperatury. |
6. |
Dyrektor ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne uczniów i pracowników informuje najbliższą Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną o pojawieniu się w szkole ucznia z objawami, które mogą sugerować zakażenie COVID-19. Po powiadomieniu stacji stosuje się do wytycznych Powiatowego Państwowego Inspektora Sanitarnego. |
|
7. |
Każdy pracownik/nauczyciel/opiekun ucznia jest zobowiązany do zapoznania się i stosowania procedury, podpisując oświadczenie stanowiące element załącznika nr 3 do procedury. |
|
§ 2
Przyprowadzanie i odbiór dzieci
1. |
Do szkoły przyprowadzani i z niej odbierani mogą być wyłącznie uczniowie zdrowi, bez objawów chorobowych. Rodzice / opiekunowie przyprowadzający dzieci nie mogą wykazywać objawów chorobowych charakterystycznych dla górnych dróg oddechowych. W drodze do i ze szkoły opiekunowie i uczniowie przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej. |
|
2. |
Zabrania się przyprowadzania do szkoły ucznia, którego domownik przebywa na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych. |
|
3. |
Każda osoba wchodząca do budynku szkoły obowiązana jest zdezynfekować ręce według zamieszczonej instrukcji. |
|
4. |
Rodzice/ opiekunowie przyprowadzający uczniów mają obowiązek zasłaniania nosa i ust. |
|
5. |
Podczas pobytu dziecka w placówce, pracownik wyznaczony przez Dyrektora bada temperaturę dziecka, jeżeli wystąpią u niego objawy charakterystyczne dla infekcji dróg oddechowych. Przy stwierdzeniu temperatury równej lub wyższej niż 37 stopni uczeń nie będzie mógł uczestniczyć w zajęciach (w sytuacjach budzących wątpliwości pomiar temperatury będzie dokonywany trzykrotnie). |
Pomiar temperatury wykonywany będzie za pomocą termometru bezdotykowego. |
6. |
Dezynfekcja termometru bezdotykowego następuje bezpośrednio po jego użyciu. |
|
7. |
Opiekunowie odprowadzający uczniów mogą wchodzić wyłącznie na boisko szkolne zachowując następujące zasady:
|
|
8. |
Dziecko będzie odbierane z boiska szkoły przez wychowawcę lub nauczyciela. |
|
9. |
Dla zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dystansu społecznego uczniowie każdej klasy oczekują na boisku w wyznaczonym sektorze. |
|
§ 3
Organizacja zajęć
1. |
Dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i unikania większych zbiorowisk wyznaczone zostały indywidualne godziny rozpoczęcia zajęć. |
|
2. |
Nauczyciel organizuje przerwy dla swojej klasy, w interwałach dostosowanych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż po 45 min. Harmonogram przerw międzylekcyjnych jest zatwierdzony przez Dyrektora.
|
Zapis zgodny z § 14 Rozporządzenia MEN z 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach |
3. |
Poszczególne grupy uczniów powinny w miarę możliwości przebywać w wyznaczonej i stałej sali. |
|
4. |
Z sali, w której przebywa grupa usunięte są przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie uprać lub dezynfekować (np. pluszowe zabawki). Jeżeli do zajęć wykorzystywane są przybory sportowe (piłki, skakanki, obręcze itp.) należy je dokładnie wyczyścić lub zdezynfekować po każdym użyciu. |
|
5. |
Uczeń nie może zabierać ze sobą do placówki zbędnych przedmiotów lub zabawek. |
|
6. |
Uczeń posiada własne przybory, które mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce. Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą. Podręczniki szkolne i inne pomoce dydaktyczne używane przez uczniów poddawane są kwarantannie. |
|
7. |
Dla każdego ucznia w miarę możliwości przeznaczona jest jedna ławka szkolna. |
Jeśli jest taka możliwość uczniowie pracują przy osobnych stolikach/ ławkach. |
8. |
Należy wietrzyć sale co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy a w razie potrzeby także w czasie zajęć. |
|
9. |
Szkoła tak organizuje pracę aby uniemożliwić/ maksymalnie ograniczyć stykanie się z sobą poszczególnych grup dzieci (np. różne godziny przyjmowania grup do placówki, różne godziny zabawy na dworze, różne godziny przerw). |
|
10. |
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły są zobowiązani zachowywać dystans społeczny między sobą wynoszący min. 1,5 m. |
|
11. |
Personel kuchenny nie powinien kontaktować się z dziećmi oraz personelem opiekującym się dziećmi. |
|
12. |
Opiekunowie przychodzący/odbierający dzieci do/ze szkoły są zobowiązani zachować dystans społeczny względem pracowników szkoły, uczniów i innych opiekunów wynoszący min. 1,5 m. |
|
13. |
Jeżeli opiekun chce odebrać dziecko przed zakończeniem zajęć informuje o tym pracownika szkoły przy drzwiach wejściowych i oczekuje na dziecko przed budynkiem. |
|
§ 4
Sala gimnastyczna/boisko
1. |
Sprzęty znajdujące się na boisku szkolnym, sali gimnastycznej są regularnie czyszczone z użyciem detergentu lub dezynfekowane, a jeśli nie ma takiej możliwości są wyłączone z używania. |
Zgodnie z par. 7 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia MEN z 3.04.2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania – na sali nie może ćwiczyć więcej niż 26 uczniów. |
2. |
Wietrzenie sali odbywa się co najmniej raz na godzinę w czasie przerwy, a w razie potrzeby także podczas zajęć. |
|
3. |
Ogranicza się aktywności sprzyjające bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami.
|
Na lekcjach wychowania fizycznego organizowane będą zajęcia podczas których kontakt między uczniami będzie ograniczony lub wykluczony |
§ 5
Szatnia
1. |
Uczniowie klas 1-3, 5a, 6a, 6b/7a oraz zespołów edukacyjno – terapeutycznych zostawiają okrycia wierzchnie w salach lekcyjnych.
|
|
2. |
Uczniowie klas 1zS i 2zF pozostawiają okrycia wierzchnie w szatni przy salach lekcyjnych. Pomieszczenie jest poddawane dezynfekcji każdego dnia po zakończeniu zajęć lekcyjnych. |
|
2. |
Uczniowie klas 4a, 5b i 8a pozostawiają okrycia wierzchnie na wieszakach w portierni przy wejściu do szkoły z zachowaniem wyznaczonych odstępów między ubraniami. Wieszaki są poddawane dezynfekcji każdego dnia po zakończeniu zajęć lekcyjnych. |
|
3. |
Uczniowie czekający na rozpoczęcie zajęć w świetlicy szkolnej pozostawiają okrycia wierzchnie na wieszakach przy wejściu do świetlicy z zachowaniem obowiązkowo odstępu co 3 wieszak. Wieszaki są poddawane dezynfekcji każdego dnia po zakończeniu zajęć lekcyjnych. |
|
4. |
Pracownik szkoły dyżurujący w portierni ma obowiązek stosowania środków ochrony osobistej ( maseczki/ przyłbice, rękawice ochronne) podczas odbierania od uczniów oraz wydawania odzieży wierzchniej. |
|
5. |
Uczniowie nie wchodzą do portierni, podczas oddawania i odbierania odzieży wierzchniej, zachowują w stosunku do siebie oraz pracowników szkoły bezpieczny odstęp 1,5 m. |
|
§ 6
Świetlica
1. |
Szkoła organizuje zajęcia świetlicowe dla uczniów, których rodzice złożyli oświadczenie dot. zgłoszenia potrzeby korzystania ze świetlicy szkolnej oraz zostali zakwalifikowani zgodnie z kryteriami przyjętymi przez szkołę ( załącznik nr 4). |
|
2. |
Pierszeństwo w przyjęciu do świetlicy mają dzieci, których obydwoje rodzice pracują zawodowo, dzieci korzystające z dowozów szkolnych i gminnych lub podczas zajęć opiekuńczych organizowanych z powodu nieobecności nauczyciela |
|
2. |
Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej.
|
|
3. |
W razie potrzeby mogą zostać wykorzystane inne sale dydaktyczne. |
|
4. |
Świetlice są wietrzone nie rzadziej niż raz na godzinę, a w razie potrzeby częściej. |
|
§ 7
Higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni
1. |
Przy wejściu głównym umieszczone są numery telefonów do właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, oddziału zakaźnego szpitala i służb medycznych. |
|
2. |
Dyrekcja zapewnia dostępność płynu dezynfekującego do rąk oraz zamieszcza informację o sposobie jego użycia oraz obowiązku dezynfekowania rąk przez wszystkie osoby wchodzące do szkoły |
|
3. |
Opiekunowie i wychowawcy są zobowiązani wykształcić w uczniach nawyk regularnego mycia rąk wodą z mydłem, w szczególności po przybyciu do placówki, przed jedzeniem i po powrocie ze świeżego powietrza, po skorzystaniu z toalety. |
|
4. |
Dyrektor monitoruje utrzymywanie porządku na terenie placówki. Kilkukrotnie każdego dnia pracownicy obsługi dokonują dezynfekcji powierzchni dotykowych, toalet, klamek, poręczy i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i w pomieszczeniach spożywania posiłków, klawiatury, myszek, włączników, itp. W salach nauczyciele/ terapeuci dezynfekują wykorzystane pomoce/ sprzęt zgodnie z instrukcjami. |
|
5. |
Dezynfekcja przeprowadzana jest ściśle według zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. W szczególności zważa się na ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń, przedmiotów, tak aby nikt nie był narażony na wdychanie oparów służących do dezynfekcji. |
|
6. |
Personel opiekujący się dziećmi i pozostali pracownicy w razie konieczności będą zaopatrzeni przez szkołę w indywidualne środki ochrony osobistej – jednorazowe rękawiczki, maseczki na usta i nos. |
|
§ 8
Kuchnia/ stołówka szkolna
1. |
Pracownicy zachowują odległość stanowisk pracy wynoszącą min. 1,5 m, i wykonują pracę z zasłoniętymi ustami i nosem (maseczka lub przyłbica). Zwracają szczególną uwagę na utrzymanie wysokiej higieny stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców, a także higieny osobistej. |
|
2. |
Wprowadza się zmianowe wydawanie posiłków ( wg przygotowanego harmonogramu), czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie. Wielorazowe naczynia i sztućce są myte w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60°C lub wyparzane. |
|
3. |
Przed wejściem do stołówki każda osoba zobowiązana jest do dezynfekowania rąk środkiem znajdującym się przy wejściu do stołówki. |
|
4. |
Pracownicy zobowiązani są do dezynfekcji i bieżącego czyszczenia wszelkich sprzętów kuchennych, stanowisk pracy, opakowań produktów, itp. |
|
§ 9
Biblioteka
1. |
W celu wypożyczenia i oddania książek tworzy się przy wejściu do biblioteki punkt wypożyczeń i zwrotów. Książki można zamawiać mailem na adres: Biblio.sp19@interia.pl lub zamówienie wrzucić na kartkach do kartonów (od g. 9:00 – g. 12:00): -I piętro - koło biblioteki - parter – w portierni |
|
2. |
Książki będą podawane przez pracownika biblioteki. Uczniowie i inne osoby będą miały możliwość wejść do pomieszczenia biblioteki wyłącznie za zgodą pracownika biblioteki. |
|
3. |
Oddawane książki i inne materiały biblioteczne uczeń samodzielnie wkłada do przygotowanego pojemnika. Odizolowane egzemplarze pracownik biblioteki oznaczy datą zwrotu i wyłączy z wypożyczenia do czasu zakończenia kwarantanny wynoszącej dwa dni. Po tym okresie książki i inne materiały biblioteczne można włączyć do użytkowania. |
|
4. |
Po przyjęciu książek od użytkownika należy każdorazowo zdezynfekować blat, na którym leżały książki. |
|
5. |
Pracownik biblioteki każdorazowo po wypożyczeniu książek powinien umyć i zdezynfekować ręce. |
|
6. |
Egzemplarzy zwracanych do biblioteki nie wolno dezynfekować preparatami dezynfekcyjnymi opartymi na detergentach i alkoholu oraz innymi, które mogłyby je zniszczyć lecz odkłada się je w celu kwarantanny ( 3 dni) |
|
7. |
W czasie kontaktu pracownika biblioteki z uczniem wypożyczającym lub zwracającym materiały biblioteczne, poleca się pracownikowi na ten czas zasłonięcie ust i nosa maseczką lub przyłbicą. Pracownik dodatkowo jest obowiązany używać rękawiczek ochronnych. |
Noszenie maseczek/ przyłbic dotyczy sytuacji wypożyczania książek, nie nakazuje się noszenia maseczek w bibliotece. |
10. |
Uczniowie stojący w kolejce w celu wypożyczenia książki obowiązani są zachować odstęp między sobą co najmniej 1,5 - mailem na adres: Biblio.sp19@interia.pl - wrzucamy na kartkach do kartonów (od g. 9:00 – g. 12:00): I piętro - koło biblioteki parter – w portierni |
|
11. |
Pracownik dopilnuje, aby użytkownicy dezynfekowali dłonie przy wejściu do biblioteki i czytelni. |
|
12. |
Powierzchnie wspólne, z którymi stykają się użytkownicy, np. klamki, blaty, oparcia krzeseł, telefony, klawiatura i myszka, włączniki świateł są poddawane dezynfekcji. |
|
13. |
Pomieszczenie biblioteki są wietrzone nie rzadziej niż raz na godzinę, a w razie potrzeby częściej. |
|
§ 10
Procedury obowiązujące podczas przewozów dzieci
1. |
Organizowane są dowozy i odwozy uczniów i wychowanków oddziałów przedszkolnych, których rodzice nie mogą zapewnić transportu do szkoły i z powrotem. |
Transport szkolny przysługuje uczniom spełniającym kryteria opracowane przez szkołę i zgodne z reżimem sanitarnym |
2. |
Pierszeństwo w korzystaniu z przewozów przysługuje: - wychowankom oddziałów przedszkolnych, którzy ze względu na stan zdrowia ( niepełnosprawności sprzężone) nie mogą korzystać z komunikacji miejskiej - uczniom , którzy ze względu na stan zdrowia ( niepełnosprawności sprzężone) nie mogą korzystać z komunikacji miejskiej - wychowankom oddziałów przedszkolnych, których rodzice/ opiekunowie prawni pracują zawodowo - uczniom, którzy nie mogą samodzielnie dojeżdżać do szkoły a ich rodzice / opiekunowie pracują zawodowo |
|
3. |
W środkach transportu wykorzystywanych przez szkołę obowiązuje zachowanie bezpiecznych odległości między uczniami oraz między uczniami a pracownikami szkoły i zajmowanie przez nich co 2 miejsca. |
|
4. |
Uczniowie korzystający z przewozów organizowanych przez szkołę zobowiązani są do zakładania podczas przewozów maseczek lub przyłbic ( z wyjątkiem uczniów, których stan zdrowia na to nie pozwala) |
|
5. |
Powierzchnie wspólne np. klamki, drzwi i inne elementy wyposażenia pojazdów, z którymi stykają się użytkownicy są poddawane dezynfekcji. |
|
§ 11
Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u ucznia
1. |
W szkole funkcjonuje pomieszczenie przeznaczone na odizolowanie dziecka, u którego występują objawów chorobowych COVID-19 (dalej jako „izolatka”). Dostęp do pomieszczenia mają wyłącznie wyznaczeni pracownicy szkoły. |
Izolatka znajduje się w sali numer 34 |
2. |
Jeżeli dziecko przejawia niepokojące objawy charakterystyczne dla infekcji górnych dróg oddechowych należy umieścić je w izolatce zapewniając minimum 2 m odległości od innych osób. |
|
3. |
W przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych należy niezwłocznie powiadomić opiekunów ucznia w celu pilnego odebrania dziecka. Obowiązek ten ciąży przede wszystkim na Dyrektorze/ wicedyrektorze/ pedagogu /psychologu szkolnym. |
|
4. |
Po każdym użyciu izolatki w związku z podejrzeniem zakażenia pomieszczenie należy zdezynfekować stosując przy tym środki ochrony osobistej. |
|
5. |
Obszar, w którym poruszał się i przebywał uczeń poddany zostanie gruntownemu sprzątaniu i zdezynfekowany, w szczególności powierzchnie dotykowe takie jak klamki, poręcze, uchwyty, itp. |
|
§ 12
Postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników
1. |
Do pracy w placówce mogą przychodzić wyłącznie osoby zdrowe, bez objawów wskazujących na chorobę zakaźną. W drodze do i ze szkoły pracownicy przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej. |
|
2. |
W przypadku wystąpienia u pracownika niepokojących objawów sugerujących zakażenie COVID-19, pracownik niezwłocznie zostaje odsunięty od pracy i zobowiązany do konsultacji lekarskiej. |
|
3. |
Pracownik, u którego zdiagnozowano objawy chorobowe zostaje przeniesiony do izolatki. |
|
4. |
Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, poddany zostanie gruntownemu sprzątaniu i zdezynfekowany, w szczególności powierzchnie dotykowe takie jak klamki, poręcze, uchwyty, itp. |
|
§ 13
Zasady korzystania z gabinetu pielęgniarki
1. |
We współpracy z pielęgniarką szkolną zostaną ustalone i upowszechnione zasady korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej oraz godziny jego pracy, uwzględniające wymagania określone w przepisach prawa oraz aktualnych wytycznych m.in. Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia.
|
Zasady korzystania z gabinetu oraz godziny jego pracy, opracowane we współpracy ze świadczeniodawcą na podstawie obowiązujących go wymagań, określonych w przepisach prawa oraz aktualnych wytycznych m.in. Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, zostaną upowszechnione wśród uczniów i ich opiekunów.
|
2. |
Wychowawcy klas zapoznają uczniów i ich rodziców/opiekunów z zasadami korzystania z gabinetu pielęgniarki.
|
|
3. |
Za zapewnienie opracowania zasad korzystania z gabinetu pielęgniarki odpowiedzialna jest pielęgniarka szkolna.
|
|
§ 14
Zasady funkcjonowania przedszkola
§ 15
Pozostałe regulacje
1. |
W przypadku potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie szkoły należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. |
|
2. |
Informacje związane z organizacją i trybem funkcjonowania szkoły będą przekazywane rodzicom indywidualnie za pomocą e-dziennika oraz strony internetowej szkoły. |
|
3. |
Na czas epidemii COVID-19 wywiadówki przeprowadzane są w formie zdalnej. |
Obowiązuje ustalony wcześniej sposób i termin kontaktu rodziców z wychowawcą. |
4. |
Rodzic/ opiekun prawny kontaktuje się z pedagogiem / psychologiem szkolnym telefonicznie. |
|
5. |
Procedury korzystania z sal rewalidacyjnych załączone do procedur szkolnych. |
|
6. |
Osoby postronne przebywające na terenie szkoły zobowiązane są do wpisania się do rejestru wejść i wyjść (załącznik nr 5). |
|
Załączniki do Wewnętrznych procedur obowiązujących w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu:
Zał. 1 – Procedura szybkiej ścieżki komunikacji, dane do kontaktu z rodzicami/ opiekunami
Załącznik nr 1
do Wewnętrznych procedur funkcjonowania i organizacji pracy
w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19
w Toruniu w czasie epidemii
PROCEDURA SZYBKIEJ ŚCIEŻKI KOMUNIKACJI Z RODZICAMI DZIECKA/ UCZNIA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 19 W TORUNIU
( zgodna z wytycznymi MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek
od 01 września 2020 r. )
56 650 80 30 lub 507 340 383.
Toruń, dnia …………………….
…………………………..
/Imię i nazwisko opiekuna ucznia/
…………………………..
/adres/
…………………………..
Oświadczenie
Niniejszym oświadczam, iż w przypadku wystąpienia zagrożenia spowodowanego epidemią COVID-19 na terenie Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu, bądź w razie zaobserwowania u ucznia …………………………………. niepokojących objawów choroby, należy kontaktować się z rodzicem/ opiekunem prawnym pod numerem telefonu:
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………..
………………………..
/podpis/
Zał. nr 2 – Zgoda na pomiar temperatury ciała dziecka
Załącznik nr 2
do Wewnętrznej Procedury Bezpieczeństwa
dotyczącej zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19 wśród uczniów, ich rodziców i pracowników w SPS 19 w Toruniu
…………………………..
/Imię i nazwisko opiekuna ucznia/ Toruń, dnia……………………………
…………………………..
/adres/
…………………………..
Zgoda rodzica/ opiekuna prawnego
na pomiar temperatury ciała ucznia
w przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych
Niniejszym wyrażam zgodę, aby w przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych mogących sugerować zakażenie COVID-19 u ucznia ……………………….. dokonano mu pomiaru temperatury.
………………………..
/podpis/
Zał. nr 3 – Oświadczenie o zapoznaniu się z Wewnątrzszkolną procedurą bezpieczeństwa
Załącznik nr 3
do Wewnętrznych procedur funkcjonowania i organizacji pracy
w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu w czasie epidemii
Toruń, dnia …………………….
…………………………..
/Imię i nazwisko opiekuna ucznia/
…………………………..
/adres/
…………………………..
Oświadczenie
pracownika, nauczyciela, opiekuna ucznia
Oświadczam, że zapoznałam/ zapoznałem się z Wewnętrzną procedurą bezpieczeństwa, która dotyczy zapobiegania i przeciwdziałania COVID – 19 wśród uczniów, ich rodziców i pracowników i zobowiązuję się do jej stosowania.
………………………..
/podpis/
Zał. nr 4 – Zgoda rodzica/ opiekuna na samodzielny powrót dziecka do domu
Załącznik nr 4
do Wewnętrznych procedur funkcjonowania i organizacji pracy
w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu w czasie epidemii
Toruń, dnia …………………….
…………………………………………………….
/Imię i nazwisko opiekuna ucznia/
……………………………………………………..
/adres/
Zgoda rodzica/opiekuna
na samodzielny powrót ucznia do domu
Niniejszym wyrażam zgodę na samodzielny powrót do domu syna/córki …………………………………………………………. (imię i nazwisko) i oświadczam, że biorę pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w drodze ze szkoły do domu.
………………….
Zał. nr 5 - Wewnętrzna procedura bezpieczeństwa dotycząca kształcenia mieszanego lub zawieszenia zajęć.
Załącznik nr 5
do Wewnętrznych procedur funkcjonowania i organizacji pracy
w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu w czasie epidemii
Wewnętrzna procedura bezpieczeństwa dotycząca kształcenia mieszanego lub zawieszenia zajęć
w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu ze względu na sytuację epidemiologiczną
COVID -19
Podstawa prawna:
- § 18 ust. 2a-2c, ust. 3 rozporządzenia MEN z 31.12.2020 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
- § 1 ust. 1 i 2, §2 ust.1 i 5 rozporządzenia MEN z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19
§ 1
Postanowienia ogólne
Lp. |
Zadanie |
Realizacja |
1. |
Wprowadza się wewnętrzną procedurę bezpieczeństwa dotyczącą wprowadzenia kształcenia mieszanego lub zawieszenia zajęć w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu ze względu na sytuację epidemiologiczną (COVID -19). Procedura powstała w oparciu o wytyczne Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji Narodowej. |
Wprowadzenie kształcenia mieszanego lub zawieszenie zajęć jest zależne od poziomu i charakteru zachorowań na danym terenie i sytuacji epidemiologicznej na terenie szkoły/placówki |
2. |
Ustalenie czy w placówce występuje zagrożenie epidemiologiczne powodujące zagrożenie zdrowia uczniów i podjęcie decyzji o zawieszeniu zajęć |
Dyrektor może podjąć decyzję o zawieszeniu zajęć grupy, grupy wychowawczej, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego lub całej szkoły lub placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć. Zawieszenie zajęć w tradycyjnej formie także w przypadku np. grupy uczniów przewlekle chorych ( na podstawie opinii lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem) lub grupy uczniów, którzy posiadają orzeczenie ppp o potrzebie nauczania indywidualnego ( uzasadnienie do projektu rozporządzenia MEN z 12.08.2020 r.) |
3. |
Uzyskanie zgody organu prowadzącego na zawieszenie zajęć: - dyrektor bezzwłocznie występuje do organu prowadzącego z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawieszenie zajęć
- zgoda organu prowadzącego na zawieszenie zajęć |
Dyrektor może zawiesić zajęcia na określony czas, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego (§ 18 ust. 2a i 2b rozp. bhp)
Zgoda organu prowadzącego może być wydana ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności. Treść zgody powinna być utrwalona w formie protokołu lub notatki |
4. |
Uzyskanie pozytywnej opinii Państwowej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej: - dyrektor bezzwłocznie występuje do Państwowej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej z wnioskiem o opinię w sprawie zawieszenia zajęć
- Państwowa Powiatowa Inspekcja Sanitarna wydaje pozytywną opinię w terminie bezzwłocznym |
Dyrektor może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego (§ 18 ust. 2a i 2b rozp. bhp)
Pozytywna opinia może być wydana ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności. Treść zgody powinna być utrwalona w formie protokołu lub notatki (uzasadnienie do rozporządzenia MEN z 12.08.2020 r.)
|
5. |
Zarządzenie w sprawie zawieszenia zajęć na czas oznaczony
|
Dyrektor wydaje zarządzenie o zawieszeniu zajęć po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i pozytywnej opinii Państwowej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej, w sytuacji epidemiologicznej gdy może być zagrożone zdrowie uczniów ((§ 18 ust. 2a rozp. bhp)
|
6. |
Zawiadomienie organu sprawującego nadzór pedagogiczny o zawieszeniu zajęć |
Dyrektor bezzwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny o zawieszeniu zajęć (§ 18 ust. 3 rozp. bhp)
|
7. |
Zawiadomienie organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zajęć i innych zadań jednostki w trakcie zawieszenia zajęć |
W sytuacji całkowitego lub częściowego ograniczenia funkcjonowania szkoły zawieszone zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (§ 2 ust. 5 w zw. z § 2 ust.1 rozp. COVID -19) |
Zał. nr 6 - Wewnętrzne procedury bezpieczeństwa obowiązujące na zajęciach realizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Załącznik nr 6
do Wewnętrznych procedur funkcjonowania i organizacji pracy
w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu w czasie epidemii
Wewnętrzne procedury bezpieczeństwa obowiązujące na zajęciach realizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Szkole Podstawowej nr 19 im. bł. ks. S. W. Frelichowskiego w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
B. Prowadzenie zajęć z uczestnikami
1. Z uczestnikiem zajęć kontaktuje się tylko terapeuta. Ogranicza się kontakty z kadrą niezaangażowaną w pracę bezpośrednią z dzieckiem.
9. Zużyte środki ochrony indywidualnej gromadzi się w specjalnie zamykanych i opisanych koszach, wyłożonych folią, które znajdują się w łazienkach.
10. Zakazuje się korzystania z telefonów podczas zajęć
11. Zaleca się regularne wietrzenie pomieszczeń.
12. Regularnie dezynfekuje się często używane powierzchnie użytkowe i wyposażenie wykorzystywane do zajęć. W szczególności ważne jest:
- regularne czyszczenie powierzchni wspólnych, np.: klamek drzwi wejściowych, poręczy, blatów, oparć krzeseł, sprzętu do rehabilitacji,
- dezynfekowanie powierzchni dotykowych, np.: biurek i stolików/ławek, klawiatur i myszek, włączników świateł.
W szczególności przeprowadza się takie działania po zakończeniu zajęć przez uczestnik